ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

 

ایرباس A380 یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت این هواپیما از سال ۱۹۹۶ با عنوان A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.

ایرباس A380 توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. این ظرفیت در یک مدل کاملا اکونومی تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است

                         تاریخچه :

سال‌ها از ورود به خدمت هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ می‌گذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی جدیدتر به روز تر از آن را احساس می کرد . بالاتر از همه، به نظر می‌رسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بوده‌است.

 در نتیجه شرکت‌های دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند ، و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمای ایرباس A380به جود آمد. برخی تصور می‌کردند که در دوره جدید صنعت هوانوردی، دوران ساخت هواپیماهای بسیار غول‌پیکر به پایان رسیده باشد و هواپیماهای کوچک‌تر و با بُرد بلند نیاز به جامبوجت را مرتفع سازند. اما تولید نمونه اولیه هواپیمای ایرباس A380 و سفارش‌های فراوان از طرف شرکت‌های هوایی، دوباره ثابت کرد که هواپیماهای بسیار بزرگ هنوز هم پرارزشند. هواپیمای ایرباس A380 نخستین هواپیمای مسافربری دو طبقه‌است. این هواپیما همچنین از مزایایی چون کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های نگهداری نسبت به هر صندلی برخوردار است.

هواپیمای A380 با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار مایل دریایی بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکت‌های سفارش دهنده شد. 

پیشرانه‌های ایرباس A380 :

 این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود که هر یک بر طبق جدول زیر حداکثر نیروی خود را تولید می نمایند .

Engine Type

four Rolls-Royce Trent RB-967 turbofans
or four Engine Alliance GP-7267 turbofans

Engine thrust range

(A380-800 RB-967) 272,000 lb (1,210 kN)
(A380-800 GP-7267) 326,000 lb (1,450 kN)

بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیاییرولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند. به وسیله این موتورها، عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقاسیه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس A380 که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.

کابین خلبان

هواپیمای ایرباس A380 دارای کابین خلبان شیشه‌ای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحه‌های نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ( ۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس A380 دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی است.

 

ارابه ی فرود

ارابه‌های فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دو پایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما می‌تواند دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاه‌ها کمتر است

. متفرقه :

بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس A380 حدود ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس‌های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

تاریخ‌های مهم :

  • نخستین پرواز آزمایشی: ۲۷ آوریل۲۰۰۵ از تولوز، فرانسه
  • نخستین پرواز تجاری: ۲۵ اکتبر۲۰۰۷ از سنگاپور به مقصد سیدنی، شرکت هواپیمایی سنگاپور
  •     مدل‌های موجود :

    این هواپیما دارای مدل های متنوعی است که هر یک دارای مشخصاتی مخصوص به خود هستند . البته مشخصات کلی و نکات طراحی در همه یکسان هستند اما پارامترهایی همچون ظرفیت (تعداد صندلی ها ) در هر یک با دیگری متفاوت است . در این پروژه سعی بر این است که ابعاد و فازهای مختلف پروازی مدل A380-800را بررسی نماییم . مدل های دیگر این هواپیما به شرح زیر ند :

  • A380-700 بدنه کوتاه.
  • A380-800 مدل پایه برای حمل مسافر در سه کلاس.
  • A380-800F مدل ترابری با توان حمل ۱۵۰ تن بار.
  • A380-900 بدنه طولانی برای حمل مسافران بیشتر.
/ 0 نظر / 12 بازدید